FORSIDE
ARKIV
PÅ TO HJUL
VERDENS BILLEDER
FARUM NEWS login

- Bjergvandring og storbyferie

 

  Intro

Den 12. juni 2007

 

Dagen den 12. juni er en russisk helligdag - Ruslands dag! Ruslands fødselsdag.... Et svar på den amerikanske 4. juni eller vores egen grundlovsdag. En national dag med andre ord. Dagen hvor russerne holder fri. Men hvad er anledningen? Fødselsdag, uafhængighedsdag. Denne forvirring er ikke ualmindelig blandt russiske helligdage og blandt russere. Forvirringen skyldes sikkert at nogle helligdage stammer fra kommunismen og andre fra tiden efter dens fald i 1991. Dette gør at helligdagene er blevet ændret, f.eks. fra årsdagen for revolutionen den 7. nov. 1917 til Nationale Enhedsdag! Således også med uafhængighedsdagen som blev indført af Boris Jeltsin og er en markering for sovjetrepublikkens suverænitetserklæring. Eller med andre ord markering af sovjets sammenbrud. Derfor blev den omdøbt til Ruslandsdagen da dette ikke var velset at fejrer. Eller er navnet fødselsdag? eller drejer dagen sig om uafhængigheden fra fremme lande. Eller store Datja dag (dyrkning af kål og rødbeder) da alle russer alligevel tager i sommerhus og passer deres datjaer denne fridag.

 

Babushka trædukker

 

Hvorfor overhovedet fortælle om dette her i denne rejsebeskrivelse? Dels ligger Kaukasus og Moskva i Rusland og dels fortæller denne historie om Ruslands splittede identitet. Turen til Rusland starter her, da det var denne dag jeg havde påtænkt at gå på den russiske ambassade i København og søge om visum til vores lille gruppe på 6 voksne drenge. Ambassaden havde selvfølgelig lukket denne dag, men dagen efter blev første step af Ruslandsdrømmen indfriet ved visumansøgningen. Her kom lille Emil på 5.måneder os til hjælp, da den russiske vagt ikke syntes at vil skulle stå i den lange kø af folk der søgte visum med så lille et barn, så vi sprang hele køen over - til stor glæde for os og mindre glæde for de andre i køen.

Info boks

Rusland

- Rusland som får tankerne til at flyve.

Kaviar, Sibirien, gulag og gemsel, mammutter, Moskva 10 mio. indbygger - Europas største by, Sovjet, vodka, stepper, 11 tidszoner, jordens største land som dækker 13% af jordens overflade, bolsjevikkerne, Sputnik, befolkning: 144,6 mio. 100 sprog udover russisk, verdens største skov som er på størrelse med Indien!

Gruppen

Vi var en lille gruppe på 6 der tog til Rusland for at bestige Mt. Elbrus. Her på billedet ses de 5 der kom på toppen - fra venstre - Christian, Rolf, Christian, Christoffer og Peter.

 

3800 meters højde

 

Baksan dalen, Cheget, Terskol og Mt. Elbrus - Kaukasus

Det var i Baksan dalen i kaukasus at forsøget på at nå toppen af Mt. Elbrus skulle starte. Med hotel i Cheget og selve vandringen fra Terskol. Se billederne til højre.

 

 

Hotellet i Cheget (pilen) Vi var på landet og heste gik frit omkring udenfor hotellet (ved pil)

 

På vej fra Cheget til Terskol - på billedet Christian og Peter

 

Efter Terskol begynder selve vandringen på bjerget - Peter, Christian og Christoffer og i

baggrunden Rolf

 

Terskol

 

Udsigten fejler ikke noget! Christian og Peter spejder mod Elbrus

 

I 3200 meter over havet havde vi lejr for natten. Vi havde mulighed for at hente smeltet gletsjer vand i en bæk ved lejren. Som det kan ses på billederne var vi rigtig heldige med vejret.

Lejr i 3200 m.o.h.

 

Næste dag fortsatte vi op af bjerget. På billedet til højre ses Peter og Rolf der er på vej mod Barrels Huts, med dalen i baggrunden.

 

På vej mod Barrels Huts. Her var der hvil til vi fandt et godt sted at slå lejr op. Vi fandt et godt sted i 3800 meters højde hvor der var fint ren sne til at smelte til drikke og madlavning.

 

Lejr i 3800 meters højde kl. 08.00 om morgen

 

Info boks

Mt. Elbrus

Mt. Elbrus’ smukke dobbelttindede top er Europas højeste bjerg på 5.642 m. Elbrus udgør den nordlige del af Kaukasus bjergkæden, der ligger mellem sortehavet i vest og det Kaspiske hav i øst, i en yderst fascinerende del i det sydlige Rusland. Kaukasus er en gigantisk bjergkæde på 1.500 km, der adskiller Europa fra Mellemøsten. Kæden er meget forskellige fra bjergene i de europæiske alper; vildere, større, højere og meget afsidesliggende. Hvor Mont Blanc med sine 4.807 m. er Vesteuropas højeste bjerg, er der i Kaukasus ikke mindre end fem bjerge på over 5.000 m. Dyrelivet i Kaukasus er langt rigere end alperne, da turismen ikke er så fremtræden endnu. Der findes bl.a. bjørne, ulve og store ørne. På russisk betyder Elbrus "kvinde-bryster". Bjerget havde også en betydningsfuld plads i de gamle grækeres mytologi, idet man mente, at dens frosne kam var stedet, hvor titanen Prometheus var blevet lænket til en klippe og pint af Zeus, fordi han havde stjålet ilden fra guderne for at hjælpe menneskene.

 

Her valgte jeg at gå ned, mens de andre fortsatte op af bjerget hvor de besteg og nåede toppen af Mt. Elbrus. Jeg tog liften ned og opholde mig i dalen et par dage til de andre kom ned fra toppen. Billeder fra dalen til højre og herunder.

Et markant og anderledes træk ved folkene i dalen var at den ældre genration stort set alle havde guld tænder i mere eller mindre udstrækning. Et specielt syn når en ældre kvinde   smiler og hele munden glimter af guld i solen.

Den bund solide russiske kabinelift :-)

Vejen til Cheget i Baksan dalen

I Cheget duftede det i hele byen ved aftenstide af kebab fra de små spisesteder der stegte dem over åben ild udenfor. Her er kebabben som det er meningen den skal se ud og smage, og noget helt andet end Nørrebro i København. Kødspid af lammekød med løg imellem kødstykkerne.

Baksan dalen

Baksan dalen

Et specielt kapitel - Lufthavnen i Mineralnye Vody

I denne lufthavn er det tydeligt at se at vi er kommet på landet i Rusland. Der løber hunde rundt på landingsbanen og katte i afgangshallen. Ankomsthallen ligner mest en lagerbygning eller lade og transportbåndet til bagagen er så lille at den er tæt på bare at være en cirkel. Vægtene til bagagen ved check-in er af den analoge type med gammeldags viser og der kunne forhandles om beløbets størrelse for overvægt. Her nogle billeder der beskriver lufthavnen, og køreturen fra Baksan dalen og til Mineralnye Vody lufthavnen.

 

Flyvningen mellem Moskva og Mineralnye Vody foregik i et russisk bygget Tupolev 134 fly.

 

På vejen til lufthaven var der flere steder svært at komme

 frem for køer der stod på vejen

 

Landbruget bliver stadig drevet efter den gamle

opskrift. Billede taget fra minibussen

 

Bussen fra flyet og til ankomsthallen i Mineralnye Vody

 

 

Ældre kvinde på vejen mellem

 Baksan dalen og Mineralnye Vody 

 

Mon de har styr på deres reparationer af flyene?

 

...Og således så toiletterne ud i lufthavnen

 

Moskva

Sluttelig brugte vi nogle dage i Moskva. En by med 10,5 mio. indbygger og dermed Europas største by. Der larmer trafikken ikke.... den brøler fra de 12 sporede veje. En storby der langsomt er ved at komme op i gear efter kommunismen fald.

 

I Moskva var vi rundt og kigge på seværdigheder. Meget af det der er at se i Moskva ligger omkring den Røde plads. Pladsen er ca. 330mx70m og blev brugt til store militærparader i sovjettiden.

 

Vi ankom til Moskva uden hotel om natten, hvad ende med at vi sov på gaden den første nat! Det er ikke let i en by uden en officiel turistinformation og hvor kun en promille af befolkningen taler engelsk at finde et sted at sove. Der findes engelske kort over byen, men det hjælper ikke meget når alle skilte er skrevet på russisk og taxi chaufførerne ikke forstår de engelske navne på gaderne. Men til sidst lykkedes det at få en lejlighed tæt på Arbat kvarteret i et par dage. Besværligt men også en god måde at komme ind under huden på byen og russerne på.

 

At tage en taxi i Moskva er ikke svært. Ræk en hånd ud mod kørebanen og 2 sekunder efter holder er en almindelig personbil, typisk en Lada. Alle biler er taxier i Moskva, og der skal bare forhandles om prisen og så ind på bagsædet. Der findes også almindelig taxier i byen, men de er typisk til en høj pris.

 

Lenins mausoleum. Det er et mausoleum som tjener som det sidste hvilested for

Vladimir Lenin. Hans balsamerede krop har ligget til offentlig fremvisning siden 1924,

 det år han døde. Vi var inde og se den balsamerede krop. En mærkelig oplevelse - både

fascinerende og skræmmende

 

Vasilij-katedralen Traditionelt opfattes den som et symbol på Ruslands placering mellem

Europa og Asien. Ivan den Grusomme gav tilladelse til bygningen og den blev bygget mellem

1555 og 1561. Vi betale 100 rubler for at se kirken indvendigt - Den

havde dog ikke meget at byde på. Det siges arkitekten blev gjort blind efter at han

havde bygget kirken for at der ikke skulle blive bygget en magen til andre steder.

 

Ikke alle syntes at sovjettiden var dårlig. Vi så en lille demonstration som hyldede det gamle styre. Den bestod af ældre folk som uden tvivl syntes at kommunismen var et gode. Denne lille demonstration gik over den Røde plads med højt hævede faner og med march musik fra en skrattende ghettoblaster. Tænk hvis en demonstration af anden overbevisning havde gjort det samme i sovjettiden! Dette burde disse ældre mennesker måske tænke på før de hyldede den røde tid.

 

 

Den ukendte Soldats Grav, som er et mindesmærke over de faldne i slaget om Moskva i 1941 under "Den store Fædrelandskrig" - som russerne benævner anden verdenskrig.

Den ukendte Soldats Grav - ved Kremls mur

 

 

Det Statslige Historiske Museum - Den Røde plads

 

 

Ivan den Stores Klokketårn og muren omkring Kreml

 

Vor Frelsers Katedral, Moskva floden og Kreml

Katedralen blev bygget som et minde efter sejren over Napoleon i perioden 1839 til 1883. Stalin fik det nedrevet og planen var at der skulle bygges et 315 meter

højt "Palace of Soviets" med en 100 meter høj statue af Lenin. Dette blev dog aldrig til noget og katedralen blev genopført i 1997

 

Moskvas Metro

Metroen dækker det meste af Moskva, og er en af verdens mest brugte metrosystemer. Den er kendt for det udsmykkede design på mange af dets stationer.

Alt i alt dækker rutenettet i metroen 278,8 km, der er 12 linjer og 172 stationer; på en normal hverdag transporterer den 8,2 millioner passagerer.

 

Metroen

 

Udenrigsministeriet er en af Stalins Syv Søstre. De blev bygget for at vise sovjets styrke og for ikke at stå tilbage for vestens skyskrabere. Her et ½ dårligt aften billede. 

 

Her slutter vores tur til Rusland. En spændende og fascinerende tur. Et land der har rigtig meget at byde på, både historisk og på grund af sin størrelse. Vi nåede kun at se en lille bid i denne omgang. Men mon ikke vi vender tilbage på et tidspunkt?

©Asger Nielsen 2007

©TURNING-GLOBE.DK

Opdateret 10-05-2011

Yding Nielsen ->